Har inte råd att jobba längre

Fick hem en av alla mina tidningar idag, och där fanns en artikel som fick mig att både formligen och bokstavligen SE RÖTT! Här finns ytterligare en anledning till att jag i nästa val kommer att rösta rött! För i Sverige handlar det tyvärr inte längre om partipolitik, vi är ett för litet land för det numera, det handlar precis som i många av Europas övriga länder om att rösta på ett "block", i mitt fall vänsterblocket!  

De nya regler som vår nuvarande regering lagt upp leder till att allt fler blir utförsäkrade. Den nya regeringen lobbar verkligen för sin "jobbpolitik", men har misslyckats totalt enligt min mening, och utslagningen och konkurrensen i jakten på jobb gör att allt fler mister hälsan....

I och med att tusentals personer som t.ex. arbetar deltid, blir utförsäkrade från sin a-kassa så tjänar de på att istället säga upp sig från sin deltidstjänst och sluta arbeta helt. I april i år skärptes a-kassereglerna för just deltidsarbetslösa, det innebär att man numera bara får ta ut deltidsersättning i max 75 dagar. Många som arbetar deltid har nu förbrukat sina dagar och kommer därför inte att få mer pengar från a-kassan. Detta leder till stora hål i personens budget, vilket får många att säga upp sig från sina deltidsarbeten, de tjänar helt enkelt på att vara helt arbetslösa framför att vara deltidsarbetslösa. De flesta som arbetar deltid är kvinnor och de arbetar inom offentlig sektor. 

Regeringens svar på detta är att 75-dagarsregeln är bra, de har inga planer på att ta bort den. Deras argument är att regeln kom till för att fler ska få heltidsjobb. Regeln ska få arbetsgivare att i större utsträckning erbjuda heltidsjobb om möjligheten att få deltidsersättning tas bort. De menar också på att denna regel har fått ner DELTIDSarbetslösheten i många kommuner, och att regeringens väg ger önskat resultat.

Min fråga då är, har de tittat på om HELTIDSarbetslösheten har ökat? Och bara för att regeringen menar på att denna regel ska pressa på arbetsgivarna att heltidsanställa folk istället för att deltidsanställa folk, så innebär det inte att arbetsgivarna automatiskt gör det, för de har inget hot om vite eller böter över sig om de skiter i det. Och det är vad de gör, och regeringen svarar då med att arbetstagaren får ta kontakt med sitt fack och arbetsförmedlingen. Men om man inte har råd att vara med i något fack då? och om arbetsförmedlingen kan kyssa sig i ARSLET! för de gör ju i princip inget annat än käkar statliga medel till lunch!

När varsel duggar tätt, ekonomin dalar och lågkonjunktur väntar, då kan man inte resonera på ovan nämnda sätt, det är detsamma som att sopa problemen under mattan, ignorera och låtsas som om ingenting. För när det inte finns några pengar betvivlar jag att arbetsgivare som har säte i "tjotaheijti" bryr sig ett skit om vad den lilla svenska staten säger. Man måste värna om kollektivet, annars får man fan stå där SJÄLV den dagen då det inte finns något kvar, för vem bryr sig om mig om jag skiter i alla andra?

JAG BLIR GALEN PÅ DETTA RESONEMANG!  Jag fattar inte hur man kan resonera som arbetsmarknadsminister Sven-Otto Littorin gör, det är ju helt VIDRIGT!




Kommentarer
Postat av: Korven

nästa valår får jag rösta, och jag håller fullständigt med dig. RÖTT.



Jag har fått se folk som blivit sjukskrivna men bara vill tillbaka till jobbet då dom är oroliga att dom ska bli av med det med den nya politiken. Ska man inte få tid att satsa på att bli frisk istället?

2008-11-13 @ 21:28:29
URL: http://enlitenkorv.blogg.se/
Postat av: Korven

åh, tack Frida :) Jag får fixa en paintbild till dig någon dag :)

2008-11-16 @ 11:57:30
URL: http://enlitenkorv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0