Stilstudie på stan

Gjorde en mindre stilstudie på stan i lördags. Det hela började på tåget hem från Nybro kl 22.30. Folket från "skogen" var på väg in till stan o party, vilket innebär Emmaboda och Nybro. Jag hamnar då i den tågvagnen där det inte går att boka platser, den för "pendlarna". Där sitter klasar med gäng redan när jag går på, och fler kommer på med mig...

Reagerade först på en kille som antingen var bonde eller försökte imitera en (vilket han i så fall lyckades bra med!) Han var iklädd följande, trätofflor med gummisula (såna som min mamma har när hon går efter posten) i dem ett par stora fötter som liksom inte fick plats i de små tofflorna. På fötterna hade han tjocka hellyhansen-sockar i blått. Ett par vanliga tråkiga blåjeans, utan någon särskild tvätt eller dylikt. Urtvättad t-shirt och på det tjock flanellskjorta i rött med svarta rutor...o på det lite orakad o alldeles för full....stackars kille! Han hade ölburken i näven men satt nästan o sov på sätet med lite dregel i mungipan. Vad är nöjet i det?



Sen när jag bytte till stadsbuss för att åka hem, så var det ytterligare ett gäng som fick min diskreta uppmärksamhet. Ett gäng klev på vid Stortorget, men inte vilket gäng som helst. Nej det var de sex vännerna, de tre paren i 40-årsåldern som klev på. Samtliga säkert någon form av tjänstemän på landsting eller kommun, skrattar åt varandras skämt. Bor säkert ute i villaförorten,  har barn i tonåren. Perfekta familjer, ser bra ut, luktar gott, är så man vill.....SLÅ! men även bakom fasader finns det innehåll. En av männen, en som säkert såg grymt bra ut när han var yngre, skulle skämta. Skulle imitera någon uteliggare som stått o pinkat på torget vid domkyrkan. Imitationen blev smaklös....o min blick på honom fick honom nästan att bita tungan av sig....vem tror han att han är? Bara för att han lever i den "perfekta" idyllen?


Kommentarer
Postat av: Emelie

Har en sak att säga. Döm aldrig hunden efter håren.

2008-11-10 @ 21:56:09
URL: http://petracharlotte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0